אגוזי ברזיל ומינרל הסלניום


אגוזי ברזיל. לא פעם נדמה לי, שקשה למצוא אדם המכיר אותם ואשר יהיה אדיש לטעמם המיוחד. ואכן, בד"כ, אנשים נוטים לאחד משני הקטבים ביחסם אליו: או שאוהבים אותו מאוד – או שבכלל לא.

איזור גידולם הכמעט בלעדי של אגוזים אלו, הגדלים על גבי עצים מאריכי שנים במיוחד (עד 500 שנה!) הינו יערות הגשם, המצויים במדינות כדוגמת: ונצואלה, קולומביה, פרו, בוליביה וכמובן – כפי שמשתמע משמם של האגוזים - ברזיל.


בדומה לסוגי אגוזים אחרים, מתאפיינים אגוזי ברזיל בנתונים הבאים:

תכולת שומן גבוהה למדי (יודגש, עם זאת, שמרביתו של השומן המצוי באגוזים אלו נחשבת כאיכותית ומועילה לבריאותנו). בהקשר זה יצוין, שפרופיל חומצות השומן שבאגוזי ברזיל הופך אותם רגישים במיוחד לתהליכי עיפוש וקלקול ולכן, יש להקפיד הקפדה יתרה על קניית אגוזים טריים ככל האפשר – כמו גם על אכסונם במקרר לאחר מכן.
 
כמות חלבון נאותה (כל 100 גר' אגוזים מסוג זה מכילים כ – 15 גר' חלבון, שאיכותו – בוודאי ביחס למזון חלבוני צמחי – גבוהה למדי. לכן, אגוז זה עשוי לשמש במידה מסוימת כתחליף אפשרי לחלבון בתזונתם של אנשים צמחוניים).
 
כמויות נאות של מינרלים, כדוגמת: מגנזיום, נחושת וסלניום.

ברצוני להתמקד במינרל האחרון – מינרל הסלניום – ולהרחיב עליו מעט את היריעה. למעשה, מהווה הסלניום מינרל הדרוש לגופנו בכמויות מזעריות בלבד (הכמות היומית המומלצת לצריכתו נעה בין 50 ל – 70 מק"ג בלבד). ואולם, אין בכמות זו בכדי להעיד על חשיבותו הגדולה של מינרל זה לגופנו. ראשית – ועוד בטרם אתאר את הסגולות המיוחסות לסלניום – אקדים ואומר שאגוזי ברזיל מהווים את המקור התזונתי העשיר ביותר למינרל זה, ובהפרש ניכר מכל מזון אחר.

תפקידו העיקרי של הסלניום בגוף מתבטא בסיוע לקיומם של תהליכים נוגדי – חימצון. הסלניום הכרחי לפעילותם של אנזימים נוגדי חמצון חזקים המיוחד, המשתייכים לקבוצה המתקראת: גלוטתיון. באמצעות פעילותו נוגדת החימצון, הסלניום מסייע בצורה אפקטיבית בלחימה בתסמינים פיזיולוגיים רלוונטיים, כדוגמת: טרשת – עורקים (Arteriosclerosis) ; מחלות – פרקים ; מחלות – כבד ; האצת תהליכי הזדקנות ועוד.

בנוסף, קשור הסלניום קשר הדוק לפעילותה התקינה של בלוטת התריס שכן, מינרל זה נחוץ לפעילות האנזים המעורב ביצירתו של ההורמון הפעיל של הבלוטה,
T3. מסיבה זו, עשוי מינרל זה לסייע בטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס.
 

כמו כן, למינרל זה מיוחסים יתרונות בריאותיים משמעותיים אחרים, כדוגמת:

  • הפחתת הסיכון לחלות בסרטן (הוכח קלינית).
  • הפחתת הסיכון למחלות לב (הוכח קלינית).
  • סיוע בסילוק מתכות רעילות (עופרת ; כספית ; קדמיום).
  • שיפור חיסוניות הגוף (בפרט כנגד זיהומים ויראליים).
  • שיפור מראה וחוזק השיער.
  • שיפור פוריות הגבר (ככל הנראה, על רקע פעילותו נוגדת החימצון).
 
בין המזונות הנוספים המהווים מקור למינרל חשוב זה (כאמור,  מזונות אלו מכילים כמות סלניום קטנה בהרבה מאשר אגוזי ברזיל), נוכל למנות: ברוקולי ; דגים כגון: טונה ובקלה ; חלמון ביצה ; שום ; בצל ; אצות ים.
 
ואולם, אליה וקוץ בה. חשוב לי לציין, בהזדמנות זו, שכמויות גבוהות של מינרל זה עלולות להיות מזיקות לגופנו. נראה, לפיכך, שהכלל החשוב ביותר לגבי הסלניום הינו: לוודא שאנו צורכים מספיק, ובעת ובעונה אחת – לוודא שאין אנו צורכים יותר מדי (עקב החשש לרעילות). בהקשר זה, חשוב במיוחד לצרוך בכמויות מתונות ולא מופרזות את אגוזי הברזיל (3 – 2 אגוזי ברזיל ליום מספקים די והותר מדרישות הסלניום של גופנו). כך, תוכלו להנות מיתרונותיו של מינרל זה בלא חשש.


לתגובות, הערות והרשמה לניוזלטר הקליקו כאן.


052-4299947